Az idei esztendő a bivaly éve a kínai holdnaptár szerint. A Dél-Kínában elterjedt vízibivaly a hagyományos festészet kedvelt motívuma. A legenda szerint egy vízibivalyon kelt útra a taoizmus alapítója, Lao-ce mester is, hogy tanításával jobbá tegye a világot. Máskor egy vézna pásztorfiúcska vigyáz a hatalmas állatokra, ironikus módon szemléltetve, miként igázza le a gyenge az erőset.

A modern kínai piktúra egyik megteremtője, Li Ko-Jan / Li Keran (1907–1989) is sokat merített a tradicionális tematikából, amelyeket dél-kínai utazásai során látott mindennapi jelenetek élményeivel frissített fel. Hosszú pályafutása során számtalanszor nyúlt a bivalyokat terelgető pásztorfiú témájához, amelynek egy szép példája a minden bizonnyal az 1960-as években festett Pirosló ősz című tusfestménye.

Li Keran (1907–1989): Pirosló ősz, 1960-as évek. Papír, tus, tempera, 68 × 45 cm. Ltsz.: K.85.433.1.
 
Li Keran (1907–1989): Pirosló ősz, 1960-as évek. Papír, tus, tempera, 68 × 45 cm. Ltsz.: K.85.433.1.

Az alkotás Patkó Imre (1922–1983) újságíró gyűjteményével került a múzeumba, aki 1963-64-ben a Magyar Távirati Iroda pekingi tudósítójaként teljesített szolgálatot. Ekkoriban alapozta meg műgyűjteménye kínai kollekcióját, amelyet XVIII–XX. századi festményekből, pacskolatokból és iparművészeti darabokból állított össze.

 

Székely Zoltán
múzeumigazgató, művészettörténész