2021, a bivaly éve
Az idei esztendő a bivaly éve a kínai holdnaptár szerint. A Dél-Kínában elterjedt vízibivaly a hagyományos festészet kedvelt motívuma. A legenda szerint egy vízibivalyon kelt útra a taoizmus alapítója, Lao-ce mester is, hogy tanításával jobbá tegye a világot. Máskor egy vézna pásztorfiúcska vigyáz a hatalmas állatokra, ironikus módon szemléltetve, miként igázza le a gyenge az erőset.
A modern kínai piktúra egyik megteremtője, Li Ko-Jan / Li Keran (1907–1989) is sokat merített a tradicionális tematikából, amelyeket dél-kínai utazásai során látott mindennapi jelenetek élményeivel frissített fel. Hosszú pályafutása során számtalanszor nyúlt a bivalyokat terelgető pásztorfiú témájához, amelynek egy szép példája a minden bizonnyal az 1960-as években festett Pirosló ősz című tusfestménye.
![]() |
| Li Keran (1907–1989): Pirosló ősz, 1960-as évek. Papír, tus, tempera, 68 × 45 cm. Ltsz.: K.85.433.1. |
Az alkotás Patkó Imre (1922–1983) újságíró gyűjteményével került a múzeumba, aki 1963-64-ben a Magyar Távirati Iroda pekingi tudósítójaként teljesített szolgálatot. Ekkoriban alapozta meg műgyűjteménye kínai kollekcióját, amelyet XVIII–XX. századi festményekből, pacskolatokból és iparművészeti darabokból állított össze.
Székely Zoltán
múzeumigazgató, művészettörténész
Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum

