Időpont: 2019. február 2. 18.00 óra

A kiállítást megnyitja: Cséka György

A kiállítást rendezte: Dobokay Máté és Grászli Bernadett

Helyszín: Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum,
Esterházy-palota (9021 Győr, Király u. 17.)

Kiállító művészek:

Balogh Viktória
Biró Dávid
Biró Eszter
Boldvai Balázs
Czigány Ákos
Csörgő Attila
Dobokay Máté
Eperjesi Ágnes
Fodor Dániel János + Karas Dávid + Kristóf Gábo
Haris László
Jederán György
Kiss Richárd
Kútvölgyi-Szabó Áron
Nagy Tibor
Ősz Gábor
Puklus Péter
Puszt Zsófia
Regős Benedek
Schuller Judit Flóra
Szabó Dezső
Várnagy Tibor

A kiállítás 2019. március 31-ig látogatható, hétfő kivételével minden nap 10 és 18 óra között.

A fotográfia anatómiája – Anatomy of Photography
A médium és a fotografikus kép szerkezetén alapuló kiállítás

A fotográfia a minket körülvevő fizikai világból építkezik, reprodukálja azt. Technikai kép lévén a fényképezőgép automatizmusa által rögzít. Hétköznapi használatban, ha beállítottunk minden értéket a fényképezőgépen és megnyomjuk az exponáló gombot, onnantól a gép mechanikusan dolgozik: reprodukálja a környezetünket. Ebből kiindulva nem függetleníthető a körülöttünk lévő világtól. A kamerával készített felvételek – ellentétben a nem technikai képekkel – nem képesek önálló formák kialakítására, kizárólag lenyomatok.

Ha a fotografikus kép létrehozásából mégis kivonjuk az apparátust, akkor megszabadul a valóságábrázolás kényszerétől és mindemellett hangúlyosabbá válik a médium szerepe is, könnyen önelemző lesz. A kiállítás a fényképnek erre az önmagát analizáló pozíciójára koncentrál, mely nem kizárólag kamera nélküli eljárásokkal érhető el. A bemutatott példák gazdag anyag- és technikahasználata is ezt tanúsítja.

A tárlat célja, hogy az ábrázolás tárgyától elvonatkoztatva is gondolkodjunk a technikai képről. A szelekció – ahogy a címben is szerepel – a fotográfia anatómiájába enged betekintést nyerni, körüljárva a médium alapvető attribútumait. A fotográfiát használó művészek is foglalkoznak a médium tulajdonságaival, keresik annak határait, ahogy a hagyományos művészeti ágakban alkotók. A fényképészet ahhoz hasonló átalakulás folyamatában van, mint annak megjelenésekor a festészet és a grafika, így azt gondolom nincs aktuálisabb téma, mint kritikai vizsgálat alá vetni azt az eszköztárat, melyet használunk. A kiállításon a fényképészeti eszközökre támaszkodó vagy a szűken vett fotográfiai képalkotással szakító alkotásokat egyaránt láthatunk. Mindazonáltal a tárlaton nagyobb hangsúlyt kap a printingszintaxis mint a kameraszintaxis (az előbbi kifejezés a kidolgozás metódusaira, az utóbbi a felvételkészítés mikéntjére utal). Ez egyrészt az alkotói szemléletemre és érdeklődésemre is visszavezethető, másrészt ezekben a munkákban valahogy mélyebbre, kezdetibb kérdésekre és nem csak kizárólag az optikai képalkotásra, hanem általában a fotoszenzitív anyagok működésére és így a fény leképezésének alapjaiba is betekinthetünk.

A felvételkészítés előtt manipulált képnek, a felvételkészítés után manipulált képnek és a kamera nélkül létrehozott képnek nagyon különböző a látható világhoz fűződő viszonya. Ezért mindegyik más tartalmak közlésére alkalmas, mindegyik mást mond el magáról a médiumról. Az itt felsorakoztatott alkotások között vannak olyanok, amelyek a kamera percepciójára reflektálnak, vagy amelyek a nyersanyagok tulajdonságát járják körül, de akad olyan is, amely a fénykép hitelességével foglalkozik, vagy amely archív képekből alkot újat de olyan képeket is láthatunk, amelyek a képkészítés egy-egy fázisába adnak betekintést, vagy azt imitálják.

RFM_FotografiaAnatomiaja_emeghivo_FIN