Szakmai beszámoló az NKA Képzőművészeti Szakmai Kollégium részére

A győri Kovács Margit Állandó Kiállítás műtárgyainak konzerválása, restaurálása

Pályázati azonosító: 2311/2063
A műtárgyakat a posztamensekről óvatosan, spakli és szike segítségével, mechanikusan leválasztottam. A kerámiák talpazatán maradt gyantaréteg mechanikus tisztítását, felületről történő lepattintását szike segítségével folytattam. A ragasztórétegek eltávolítása azonban így sem volt teljesen lehetséges, ezért melegvizes áztatással, illetve etil-acetáttal duzzasztottam, és lazítottam fel a ragasztórétegeket. A melegvizes áztatástól a vizes, diszperziós festékrétegek is annyira fellazultak, hogy mechanikusan, fogkefe és szike segítségével, szinte sérülésmentesen eltávolíthatóvá vált. Ezek után, ahol szükség volt rá, a felületet etil-acetáttal zsírtalanítottam, majd a kerámiákat zsíralkohol-szulfát vizes oldatában tisztítottam fogkefével. A zsíralkohol-szulfáttal a felületekhez makacsabbul kötődő szennyezőanyagokat is le tudtam szakítani. Amennyiben szükség volt rá, a pontatlan ragasztásokat szétválasztottam. Ezt szintén melegvizes áztatással oldottam meg. A ragasztásokat általában sellakkal végezték el. A víz ugyan nem oldja a sellakkot, de a ragasztófilm és a törésfelület közé bemigrált, így a kötésszilárdság is fellazult annyira, hogy a szétválasztások lehetségessé váltak. A törésfelületekről az ott maradt ragasztófilmeket szikével pattintottam le, majd etil-acetáttal zsírtalanítottam a felületeket. A ragasztásokat epoxi típusú gyantával végeztem el. (Araldit AY-103+HY-956) Az epoxi típusú gyantát közel 400 kp/m2 kötésszilárdsággal rendelkeznek, ezért is esett a választásom erre a ragasztótípusra.
Amennyiben indokolt, és szükség volt rá, a műtárgyakat kiegészítettem. A kiegészítésekhez a fogászati gipszet használtam, amelynek a keménysége hasonló az égetett terrakottához. A gipszet földfestékekkel színeztem meg, hogy a kerámia alapszínével a kiegészítés megegyezzen. A hántolt, és formára igazított felületeket Regnál 0,3%-os etanolos oldatával kezeltem (poli-vinil-butiró-acetál), azért, hogy a retusálások ne legyenek foltosak. A retusálásokat akvarell festékkel végeztem el. A megtisztított, illetve kiegészített műtárgyakat a posztamensen újból rögzítettem, szilikon kaucsuk segítségével.
Az egyik lovas figurát (ltsz.: 99.16.1) kiemeltem a gyűjteményből. Ez a kerámia másolat, formába préselve, és erősen sérült, rossz állapotú. A halas váza is (ltsz.: 98.17) további restaurálást igényel még. Természetesen mind a két műtárgyon a tisztítást és konzerválást elvégeztem. Három műtárgyat, mivel a méretüknél fogva nehezen szállíthatóak, a kiállítótérben tisztítottam le. Ezek a következők voltak: Esőleső (ltsz.: 99.20.1), Fonó (ltsz.: 99.39.1), Szent Margit (ltsz.: 98.34).